Den velkendte “The
New York Times effekt” nævnes i dokumentaren "Page
One - inside The New York Times". Vi mener lige således, at New
York Times har et stort pres liggende på deres skuldre. Den samme effekt har de store velkendte aviser i Danmark.
Laver de en fejl
eller bruger en forkert kilde, kan de risikere at stå til ansvar for de små
avisers følgefejl. Men er det noget de store aviser skal de stå til ansvar for?
Nej. Vi mener, at det er de små aviser, som ikke har researchen i orden. Vi er
enige i, at New York Times effekten viser, at det primært er de store aviser,
der har de bedste ressourcer og er bedst til at finde forsidehistorierne og
udgive dem først. Så nej, de er ikke ansvarlige for, at flere små aviser
videreformidler historierne, det er de små aviser, der må lave deres desk
research “ordentligt”.
Som skrevet, fører
New York Times effekten til formidling af nyheder af mindre aviser på anden
dagen. Men det er ikke kun aviser som “stjæler” annoncekronerne, det gør Google
og Facebook blandt andre også. Og det er jo helt fair, eftersom vi kan ytre os
efter eget ønske. I rapporten Ten Years that Shook the Media World skriver
adjunkt i kommunikation ved RUC Rasmus Kleis Nielsen, at udviklingen i branchen
viser, at digitaliseringen er ved at overtage. Vi synes ikke, at den
teknologiske udvikling er en dårlig ting, eftersom det først og fremmest
symboliserer et samfund i udvikling. Men udviklingen har selvfølgelig sine
konsekvenser. Eftersom Facebook og Google skal have et sted at få informationerne
fra, er der stadig brug for førstehåndskilder og dermed journalister og aviser
som fx The New York Times. De store omnibusaviser har ikke råd til at skære
helt ind til benet og kun have unge og billige ansatte frem for erfaringsrige
journalister. Men er det nødvendigt at have de dyre korrespondenter? Det er jo
en individuel sag, hvad man synes, er forsvarligt at levere. Så vi synes ikke,
nedskæringerne er en negativ ting. Selvfølgelig mister aviserne en stor
indtægt, men i takt med udviklingen, får de også mindre udgifter på en række
områder. Lønnen er, som skrevet, en stor faktor, men også papirprint kan spares
væk. Og på nogle avissider, har læseren kun et vist antal gratis artikler, før
det bliver en betalingsside, så vi vurderer ikke, at økonomien gør, at
journalisterne forsvinder. Finansieringen bliver naturligvis mindre, men er det
en dårlig ting? Vi tror, det kunne være en god mulighed at specialisere sig
inden for branchen og satse på en bestemt målgruppe.
Men vil de skrevne
medier så udgå i fremtiden, og vil det medføre et tomrum?
Digitaliseringen
langt hurtigere og nemmere at finde nyhederne på nettet, så hvorfor skal der
holdes fast i aviserne? Vi kan få lige præcis dé nyheder, vi faktisk er
interesserede i, uden vi behøver spilde tiden på at bladre igennem de første 30
sider af avisen.
Selvfølgelig ville
der være et stort tomrum, hvis avisen forsvandt. For ikke at nævne hyggen.
Store, populære, anerkendte aviser med meget høje journalistisk
standarder er kendt for at levere de sande nyheder uden nogle skjulte motiver.
På den anden side synes vi, at der er meget andet, der ville kunne udfylde
dette tomrum. Måske vil udviklingen af digitaliseringen medføre avisens
undergang. Men er det ikke bare naturligt, at nyhedsbranchen udvikler sig, behøver
det nødvendigvis at efterlade et negativt tomrum?
Emma, Emilie, Louise
Ingen kommentarer:
Send en kommentar