tirsdag den 27. januar 2015

Mange snyder til eksamen!

Mange snyder til eksamen!

Mobiltelefoner og brugen af Google Translate er nogle af forklaringerne på, at flere elever gennem de seneste år er blev taget for at snyde til studentereksamen på Birkerød Gymnasium. Ministeriet for Børn og Undervisning varsler nye eksamensformer, og det bakkes op af skolen.

Flere skriftlige eksamener med fuld adgang til internettet kan blive konsekvensen af, at et stigende antal elever snyder til eksamen. Over 500 elever på Birkerød Gymnasium fik i år dårlig samvittighed, efter at de er blevet mistænkt for at have snydt til de skriftlige eksamener.
Ministeriet for Børn og Undervisning mener, at de skriftlige eksamener bør ændres, for at forhindre de unge i at snyde, og denne ide bakker Birkerød Gymnasium op omkring.

Fagkonsulent Allan Allansen siger, at der i ministeriet er er tale om at ændre eksamensformen, så det bliver sværere at snyde. Et eksempel på dette kunne være, at der ikke længere skal laves direkte oversættelser ved den skriftlige prøve i de forskellige sprog. "Derved undgår vi, at de unger benytter sig af Google Translate", udtaler han. En undersøgelse viser nemlig at helt op til 33% på Birkerød Gymnasium har brugt ikke tilladte oversættelsesprogrammer til eksamen. 

Anders Klottenborg rektor på Birkerød Gymnasium mener også, at det er på tide at tænke i nye eksamensformer for at undgå snyd. Han mener, at det er ærgerligt at de unge i dag bliver fristet til at snyde, da eksamener hvor der er adgang til nettet, virkelig giver eleven mulighed for at vise hvad de kan. Klottenborg slutter af med: "det er en eksamensform, som passer til samfundet, og som de unge er en del af."

2 kommentarer:

  1. Kilder:
    gode kilder; både ministeriet, fagkonsulent og Klottenborg :)
    Sprog:
    Godt objektivt sprog, man mærker ikke journalisten bag men fokuserer på oplysningerne.
    Nyhedskriterier:
    Stort set alle nyhedskriterierne er i spil, det er bestemt noget som er oppe i tiden dvs. aktuelt. Det er bestemt væsenligt idet det påvirker mange elever samt forældre. Læseren kan identificere sig, specielt nuværende elever. Konflikt idet man kan sige, at gymnasiet anklager eleverne som helhed for snyd.

    SvarSlet
  2. Nyhedskriterier:
    Akatualitet, fordi det er ny information, som også er sket andre steder. Væsentlighed, fordi det har betydning for gymnasier landet over, elever og forældre. Konflikt, fordi det er usikkert, hvorvidt det er en god ide at have fri adgang til internettet til eksaminer. Identifikation for de elever, som enten har snydt eller overvejer at snyde. Kan også være en sensation, hvis det er meget overraskende, at elever snyder til eksamen.

    Sprog:
    Sproget er objektivt uden detaljer eller billedsprog. I forhold til kilder, benyttes der en form for ekspert, Allansen og en partskilde, Klottenborg.

    SvarSlet