Flere og flere undersøgelser viser, at brugen af Facebook i timerne er en voksende tendens på de danske gymnasier. Undersøgelser foretaget af Undervisningsministeriet viser, at omkring 70 % af de danske gymnasieelever sider med Facebook åben på deres computere i timerne og andre undersøgelser viser, at indlæringsprocenten falder med 50 % hvis Facebook er tilgængeligt på skolens netværk.
Men på Birkerød Gymnasium er dette ikke muligt. Man har valgt, at blokere Facebook på gymnasiets netværk. Hvilket er en fremragende ide, som Anders Kloppenborg, rektor på Birkerød Gymnasium, selv siger det "Det er jo en fantastisk ide, som jeg synes alle gymnasier i landet skulle tage til sig".
Og det har da også givet bedre resultater. Før blokeringen af Facebook, var de i gennemsnit 30 % af eleverne, som var aktive og hørte efter i timerne. Nu ser tallene helt anderledes ud, der er nemlig sket en fordobling af dette tal og 60 % er nu aktive i undervisningen.
Der er desværre bare kommet andre hjemmesider, som optager elevernes koncentration. Dog er flere elever blevet bedre til, at multitaske og det har selvfølgelig også påvirket resultatet. Men dette afviser Kloppenborg, "Det kan godt være de er blevet bedre til at lave to ting af gangen, men ideen med, at blokere Facebook var og er stadig en fremragende ide, som Birkerød Gymnasium står i spidsen for!"
Anders Kloppenborg er da heller ikke ene om, at det er en god ide og, at flere gymnasier skulle tage den til sig. Han bliver bakket op af flere lærer, både fra Birkerød Gymnasium og fra andre gymnasier i landet. For eksempel har Gitte Nilsen, rektor på Midtfyns Gymnasium udtalt, "Ideen med blokering af Facebook har vi her på Midtfyns Gymnasium taget til os, og vi kan da også se det på karakter gennemsnittet efter prøver i bl.a. matematik og kemi"
Flere professorer og rektorer bakker også op om blokeringen af Facebook.
Kriteriet indentifikation ses der mange elver over hele landet vil kunne sætte sig ind i denne situation. Det er chokerende hvor stor en procentdel som ikke var aktive i timerne og er der for også en sensation. Det er aktuelt at man i stigende grad kan se en forbedring ved at blokere facebook og herved kan hæve landets niveau og samtidig væsenlig.
SvarSletDer bliver brugt erfaringskilde når man hører om rektoren der tydeligt kan se en forbedring men samtidig en partskilde da han har interesse i forbedringen og en ekspertkilde bliver brugt i slutningen da der står at "Flere professorer og rektorer bakker også op om blokeringen af Facebook"
Sletder bliver både brugt logos og etos.
Logos ses når der vises tal fra undersøgelser og etos når der bliver taget eksperter med.
Denne artikel har appelformen logos, da der er inkluderet statistikker fra undersøgelser (herunder stigende karaktergennemsnit). Derfor er facebookblokeringen "logisk". Etosappelform: rektor.
SvarSletNyhedskriterierne: sensation (chokerende artikel). Aktualitet og væsentlighed (rammer mange elever, stigende gennemsnit > har indflydelse på fremtiden). Identifikation: eleverne og lærere kan identificere sig.