Mange af de nyere lærer er forbløffede over hvordan 1.g’erne, putterne, i stigende grad bliver behandlet dårligt og til dels i alvorlig grad mobbet af de ældre årgange.
På Birkerød gymnasium er det sådan at der er en “put”-kantine og en almindelig kantine. 1.g’erne får strenge ordre på deres første dag af deres intro-elever om at de pænt skal holde sig væk fra kantinen og de kan sidde i samlings salen, fortæller Sandra fra 1.x
Elever fra 2.g og 3.g mener det er naturligt at de skal bestemme og have bedre forhold end 1.g’erne, men det er også en æld gammel tradition som igennem mange årtier har eksisteret og selv mange af elvernes forældre som har gået på Birkerød gymnasium har oplevet denne mobning. 2.g’er og 3.g’er synes selv de håndhæver disse traditioner i fin stil.
Der har altid været et hieraki på Birkerød gymnasium, men lærerne er chokerede over hvor slemt det egenligt står til. Ud fra nogle spørgeskemaer som blev sendt ud var det 80% af 1.’erne der følte sig mobbet af årgangene over dem og at flere gange havde været ude for fysisk mobning, såsom mad smidt efter dem, buksevand mm. Lærerne mener ikke at 1.g’erne skal frygte de ældre klasser og bestemt ikke at der skal være sådan en opdeling. "Birkerød gymnasium er et sted for alle og vi har et godt fællesskab. Jeg mener ikke vi har nogle problmer med mobning her på skolen.” lyder det fra Anders Kloppenborg, rektor på Birkerød gymnasium. Lærerne ønsker at tage kampen op men med denne udtalelse fra Kloppenborg, bliver det ikke til noget.
Nyhedskriterierne for denne artikel er først og fremmest konflikt (mellem de yngre og ældre elever). Derudover er der identifikation, idet eleverne muligvis kan sætte sig i 1.g'eren Sandras sted. Historien kan chokere forældrene = sensation. Derudover har artiklen også aktualitetskriterie samtidig med, at historien har fundet sted længe (og er blevet trukket frem igen). Artiklen spiller både på appelformen logos, idet der er blevet foretaget nogle undersøgelser, og også patos, da der i høj grad spilles på følelser (mobning).
SvarSletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletDer gøres brug af en erfaringskilde, Sandra 1.x
SletOg der gøres brug af en partskilde, Anders Kloppenborg
Kriterier der gøres brug af;
Slet- Væsentlighed - det går ud over flere mennesker, da alle 1.g'erne bliver ramt
- Identifikation - da 1.g'erne og tidligere 1.g'ere kan sætte sig i Sandras sted
- Sensation for nogle - det er måske ikke alle, som ved at det foregår på denne måde. Og det vil være chokerende for nye elever
- Konflikt - fordi artiklen handler om konflikten mellem 1.g'erne og 2.g'erne/3.g'erne
Artiklen lægger også op til en diskussion om hvor vidt man skal lave reglerne om eller bevare den gamle tradition
Erfaringskilde: Sandra
SvarSletPartskilde: rektor - personlig interesse